Åbners 2. melding er en af de sværeste meldinger i meldesystemet.
Hvis man åbner med 2
♣, 1NT eller 2NT, så skulle der ikke være de store problemer med meldeforløbet. (se side 2)
Spærremeldinger dækkes ikke her, der vil senere komme forslag til hvorledes Spærremeldinger håndteres.
Åbner man med en i farve, så har svarer følgende muligheder: |
- |
PAS med 0-5 HP |
- |
stærk hånd (16+ HP) hold meldingerne åben |
- |
støtte farven (3-trins raketten for svarer 6-9/10-12/13-15) |
- |
bruge nødsans (max. 11 HP, ikke støtte til farven og ingen 1-trinsmelding) |
- |
melde ny farve på 1-trinnet (6+ HP) |
- |
melde ny farve på 2-trinnet (11+ HP) |
|
Og åbner har følgende muligheder v/2. melding: |
- |
PAS |
- |
invitere til udgang/slem |
- |
sætte kontrakten i udgang/slem |
- |
melde ny farve |
- |
genmelde egen langfarve |
|
Prioritering:
1. Hvis udgang ikke kan nås meldes PAS - efter 1NT og efter støtte fra makker
2. Hvis makker støtter åbningsfarven. Inviter til udgang, meld udgang eller 4NT (Blackwood)
3. Støtte makkers majormelding
4. Jævn hånd meld NT billigst med 12-14 HP og med 1 spring hvis 18-19 HP
5. Melde ny farve, hvis det er muligt. Over svarers farve på 1-trinnet, under egen farve på 2-trinnet
6. Melde ny farve over egen farve (tre-trinspresser) lover 17+ HP
7. Støt makkers minorfarve
8. Genmeld egen langfarve 6+