Hvorfor en kaptajn:
Formålet med en kaptajn er at opnå den bedst mulige kontrakt.
Hvad skal en kaptajn:
Kaptajnen skal sikre at kontrakten lander det rigtige sted.
Hvem er kaptajn:
Det er makkeren til den spiller, der først limiterer sin hånd.
Hvordan limiterer man sin hånd:
Det gør man ved at afgive en melding (ikke PAS), som klart beskriver antallet af HP
Hvad skal man være opmærksom på:
Hvis kontrakten sættes i udgang/slem, skal man regne med at melderen har absolut minimum til
meldingen
f.eks hvis meldeforløbet er 1 - 4, så har svarer ca 14
HTP
Hvornår må man så melde PAS:
Kaptajnen må altid sige PAS i meldeforløbet
Der må meldes PAS når kaptajnen: | |
- | Har genmeldt sin egen eller støttet makkers farve (kan dog være en invitation) |
- | Har sat kontrakten i udgang/slem |
- | Hvis "fjenden" blander sig og du ikke har mere at tilføje |
Åbner | Svarer | Kaptajn |
---|---|---|
1NT | Svarer er kaptajn, da 1NT viser 15-17 HP | |
1 | 2 | Åbner er kaptajn. da svarer viser 6-9 HTP |
1 | 1 | Ingen kaptajn, da åbner viser 12-21 HP og svarer viser 6+ HP |
1 2 |
1 |
Svarer er kaptajn, da åbner viser 12-15 HTP |
1 | 4NT | Svarer påtager sig med det samme kaptajn-rollen. Der er slem i sigte og svarer går direkte til at spørge efter esser (Blackwood) |